In het hedendaagse rijtje marketinggoeroes mag Seth Godin niet ontbreken. Net als bij Simon Sinêk en Gary Vaynerchuk klinkt zijn boek Purple Cow als een soundbite. Haast te mooi om waar te zijn, dus kunnen we er dan wel iets mee? Met deze 5 quotes probeer ik de brug te slaan van hippe marketingtaal naar de praktische realiteit van B2B merkstrategie.
De ‘paarse koe’ is een metafoor voor een buitengewoon opmerkelijk product. (Overigens is wat mij betreft je bedrijf ook een product. Resultaat van het ondernemen.) Gewone koeien vallen volgens Godin niet op, zijn nietszeggend, hoeveel marketingbudget je er ook tegenaan gooit. Godins boodschap is: investeer in het onweerstaanbaar opmerkelijk maken van je product, alleen daarmee kun je groeien.
Is Godins paarse koe niets meer dan de klassieke USP, unique selling point? Ik wil geloven dat het principe van de paarse koe toch verder gaat. USP’s zijn vaak niet meer dan basale producteigenschappen. Handig, nuttig, maar niet opmerkelijk. Je krijgt er geen wauw-gevoel van. USP’s zijn vaak van binnenuit bedacht. Vanuit productiemogelijkheden. Zoals hieronder zal blijken, is het vertrekpunt voor het creëren van een paarse koe de klant.