Arbeidsmarketing is talenten
vinden en binden

Je werkgeversmerk als medewerkerswaarde

Laten we beginnen met de realiteit: krapte op de arbeidsmarkt blijft voorlopig. Daarom is een aantrekkelijk werkgeversmerk relevanter dan ooit. Nieuw talent verleiden en je huidige talenten verbinden. Dat vraagt een personeelsbeleid met merkbare meerwaarde.

Je hebt mensen nodig, want je breidt uit. Of je huidige medewerkers gaan binnenkort met pensioen. Hun kennis en kunde moet tijdig overgedragen worden. Maar ja… waar vind je ze? Of draai het eens om: vinden ze jou? Springt jouw organisatie boven de arbeidsmarkt uit? Dan praat je over meer dan alleen een goede vacaturetekst of een recruitmentwebsite.

Employer branding – wij zeggen liever arbeidsmarketing – is de duurzame verbinding maken tussen je bedrijf als merk en je medewerkers. Voor de lange termijn en, als je het goed doet, ook voor de vacatures van vandaag. Met onze A5tien-aanpak helpen we je aan een A-merkpositie in het brein van je ideale (potentiële) medewerker.

Lange vs korte termijn

Strategie op merkbetrokkenheid kent een langetermijnvisie. Maar je hebt nu mensen nodig… Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Kleine stapjes vandaag, genomen vanuit strategische bedrijfsdoelstellingen, kunnen ook morgen al hun vruchten afwerpen. Bijvoorbeeld wanneer dat ene talent die op het punt stond te solliciteren (opnieuw) ontdekt waarom jouw organisatie zo fantastisch is; en besluit te blijven.

Merkwaarde vanuit de identiteit van de medewerker

Onze manier van arbeidsmarketing richt zich op binnen en buiten. Huidige medewerkers en de talenten van de toekomst. Beiden moeten zich herkennen in en identificeren met het karakter van je bedrijf.

Het karakter van je bedrijf krijgt inhoud en betekenis in de vorm van een merkidentiteit. Daarvoor zoeken we allereerst de aansluiting op hun belevingswereld. Emotie gaat dan voor functie. Door middel van persoonlijke interviews maken wij de verbinding tussen wat je medewerkers echt belangrijk vinden en een creatieve uitwerking daarvan. In HR-termen de Employee Value Proposition. Ook voor de generaties ‘next’ die op hun eigen manier in de arbeidsrace staan.

Een uitstraling met aantrekkingskracht

Het feest van herkenning

De eerste winst in arbeidsmarketing creëren we door een focus op uitstraling. Je wilt de aantrekkingskracht van een A-merk, dan moeten je uitingen ook A-merk waardig zijn. Dat is een actie die nu én op lange termijn uitwerking heeft.

Uitstraling gaat overigens verder dan een mooi plaatje en praatje. Het gaat om de totale ervaring die ik als kandidaat opdoe in contact met je organisatie. En dan geldt: je krijgt wat je verdient. Zorg dat je het karakter weerspiegeld waar de ideale kandidaat zich in herkent en kan identificeren.

Vanuit onze A5tien-aanpak geven we vorm aan je karakter als werkgeversmerk. Elke fase kent specifieke tactieken en middelen om zowel op korte als op lange termijn merkbare meerwaarde te creëren.

Wat we per fase voor je kunnen betekenen.

We houden interviews met medewerkers over de verschillende afdelingen. Commercie, back-office, productie, management en werkvloer, iedereen komt aan bod. Met de input uit deze interview schetsen we het huidige karakter en ontdekken we de eerste kansen richting aantrekkingskracht als werkgevers-A-merk.

√ Talentprofielen
√ Strategie-ontwikkeling van werk naar merk
√ Concurrentie-onderzoek

Referral recruitment, of simpel gezegd: collega’s werven collega’s is één van de meest vruchtbare en efficiënte wervingsmethoden. Mits iedereen weet wat de bedoeling is. Dat begint bij eigenaarschap van een groep enthousiaste merkwerkers. Wij richten een werkgroep in en creëren op deze manier eigenaarschap. Deelnemers aan de werkgroep worden toegerust om samen met de HR- of recruitmentafdeling bij te dragen aan een optimale kandidaatervaring. Bovendien hebben de talenten in de werkgroep een extra reden om zelf ook betrokkenheid te ervaren bij de organisatie.

√ Vaardighedenmatrix
√ Workshop recruitment tooling
√ Ladder van betrokkenheid (meetinstrument)

Met de informatie uit de interviews, werkgroep en eigen onderzoek ontwikkelen wij een merkidentiteit met wervingspropositie en cultuurfundament. Binnen en buiten, huidige en potentiële talenten vinden elkaar in dit gedeelde waardeconcept.

√ Concepting/storytelling
√ Employer branding
√ Recruitmentcampagne
√ Visuele uitwerking
– fotografie
– video
– creatief ontwerp

Cultuur verander je niet. Cultuur kan je wel voeden. Dat doet ons cultuurprogramma. Voor eigen medewerkers, voor nieuw personeel en in bijzonder ook voor inhuurkrachten en gedetacheerde medewerkers uit het buitenland. We geven invulling aan vragen als: wat voor houding verwachten mijn collega’s van mij en wat is een gewenste reactie op situaties die zich voordoen?

√ Opzet en implementatie cultuurprogramma
√ Workshops
√ Teambuilding
√ Cultuurexcursies
√ Coaching

Tijd om vacatures te vervullen en zorgen dat talent binnenboord blijft. Vanuit doordachte campagnes zorgen we dat de boodschap over verschillende kanalen bij de juiste kandidaat terecht komt en effect heeft. Dat de meerwaarde van je bedrijf als merk merkbaar is en in eerste plaats het vertrouwen geeft dat jij misschien wel eens de betere baanoptie bent.

√ Recruitingwebsites
√ Wervingscampagnes van merk naar werk
√ (Vacature)teksten

Starten met arbeidsmarketing bij A5tien

Een eerste stap naar een A-merkpositie als werkgever hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een intake-gesprek geeft je direct een aantal concrete handvatten om te weten waar de eerste winst te behalen valt.

We inspireren je graag met onze visie op arbeidsmarketing en de praktische uitwerkingen die we voor eerdere opdrachtgevers mochten doen. Vul het contactformulier in of bel voor meer informatie 085 – 06 53 712.