Veiligheidsmarketing als verbindende cultuurwaarde

Je veiligheidsbeleid als A-merk

Wat heeft een bureau voor merkstrategie met veiligheid van doen? Misschien meer dan je denkt. Helemaal wanneer je veilig werken koppelt aan je interne bedrijfscultuur. Of liever gezegd: veiligheidscultuur. Gebruik cultuur als een kritische veiligheidsfactor en je kunt niet om merkdenken heen.

Een kijkje op de werkvloer bij onze klanten is één van de mooiste kanten van ons vak. We mogen trots zijn op de prachtige industriële processen die dagelijks plaatsvinden. Tegelijk merken wij in die industriële en maritieme productieomgevingen de nodige uitdagingen rondom veiligheid. In onze gesprekken met QHSE-, veiligheidsmanagers en productiemanagement struikelen we steeds dezelfde veiligheidsdrempels. Draagvlak, generatiekloof, meetbaarheid en spontaniteit. Met andere woorden, hoe motiveer je collega’s om van veilig moeten werken, veilig werken te maken?

Veiligheid als merk verbindt

Hoe neem je de weerstand weg om te werken volgens het veiligheidsbeleid? Door van je veiligheidsbeleid een veiligheidsmerk te maken ontstaat er een nieuwe verbinding. Een andere manier om intentie te stimuleren in daadwerkelijk handelen. Het veiligheidsmerk zoals wij die ontwikkelen stoelt op 3 componenten:

Storytelling

Cultuur

Eigenaarschap

Storytelling

Merken zijn verhalen. Veiligheid als A-merk begint daarom bij een verhaal met merkbare meerwaarde.

Volgens onze A5tien-aanpak zoeken we de aansluiting met de interne organisatie. Wat is voor hen de meerwaarde van veiligheid? Vanuit welke perceptie, met welke bewoordingen en vanuit welk bewustzijn wordt veiligheid ervaren. Daarmee maken we de creatieve vertaalslag naar een veiligheidsmerk waarin men zich kan identificeren.

Cultuurroute

Nu men zich vanuit intrinsieke motivatie betrokken weet met veiligheid, faciliteren we de mogelijkheid om het merk te volgen.

Dit doen we door structuur te bieden in communicatie en teamactiviteiten. Hiermee creëren we meetbare bewustwording, gewenning en acceptatie. We maken van medewerkers deelnemers door ze uit te dagen zelf hun bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door hun veiligheidsverhaal te delen op een interactief digitaal platform.

Eigenaarschap

De laatste stap is dat deelnemers merkwerkers worden. De controle over het merk uit handen geven door de verantwoordelijkheid voor kwaliteit en continuïteit bij de mensen zelf neer te leggen.

Wij ondersteunen je als leidinggevende of QHSE-verantwoordelijke om jouw rol als regisseur aan te nemen in dit proces. Door het delen van inspiratie over leiderschap, coaching in het verbinden van afdelingen en praktische PR ondersteuning.

 

Voor je eerste stap naar een veiligheidsmerk biedt A5tien de

Kick-start Workshop Veiligheidsmarketing

Het creëren van een veiligheidscultuur is een proces. Het vraagt continue aandacht en voeding. Dan leidt het tot draagvlak, dicht het generatiekloven, maak je veiligheidsbewustzijn meetbaar en ontstaat er een spontane betrokkenheid. Met een veiligheidsmerk maak je de verbinding tussen intentie en handelen. Om je daarin op weg te helpen, bieden we samen met training- en kennisinstituut STC-KNRM een kick-start workshop.

Ga samen met je collega’s de uitdaging aan om van veiligheid een merk te maken. Op papier, maar óók in de praktijk! De workshop bestaat uit twee delen. Tijdens de ochtendsessie werken we op een interactieve manier de drie onderdelen storytelling, cultuurroute en eigenaarschap uit. Dit vormt de basis waar je later intern je veiligheidsmerk verder op uit kunt werken.

Na de lunch volgt de middagsessie waarbij we het merk in uitvoering brengen. Jullie worden als team onderworpen aan een ware Safety experience in het trainingsbassin van STC-KNRM. Alles onder begeleiding van professionele instructeurs.

 

 

Maak met A5tien van veiligheid een A-merk

Meld je aan voor de Kick-start Workshop Veiligheidsmarketing via contact@a5tien.nl.
Wil je eerst meer informatie over onze visie op veiligheid en hoe wij de verbinding maken tussen intentie en handelen? Neem dan contact op via 085 – 06 53 712.