B2B Marketing gericht op ‘people’s business’

Je klant in het centrum van onze aanpak

B2B marketing kent een heel eigen dynamiek. Hoewel de essentie van marketing gelijk blijft, namelijk het creëren van merkbare meerwaarde, zijn er extra factoren om rekening mee te houden.

De meerwaarde van B2B marketing moet namelijk merkbaar zijn. Voor je contactpersoon, maar ook voor de DMU er omheen en tot slot voor de hele account. Merkbaar maken is de verbinding zoeken, voorkeur voor jouw organisatie opwekken en het vertrouwen voeden om zaken te doen. Vanuit dit merkstrategisch proces begeleiden wij ondernemers om van hun bedrijf een A-merk te maken.

B2B marketing heeft altijd wel op één of andere manier te maken met een keten van wederverkopers en eindgebruikers. Ook zij zijn van invloed op het koopproces. Onze A5tien-aanpak richt zich op het gecontroleerd uitoefenen van invloed op dit totale krachtenveld.

Lees ook: Hoe B2B marketing in de technische industrie wel gaat werken » Of maak kennis met A5tien, B2B marketingbureau in de Drechtsteden.

B2B marketing met een doel

Voor het boeken van succesvolle resultaten in B2B Marketing staat een breed aantal tactieken en instrumenten ter beschikking. Van klantprofielen tot ontwerp en campagnes. Waarvoor je kiest begint met de vraag: waar sta je als organisatie of merk?

Groei

Je bedrijf bestaat al een tijdje. Je hebt een mooie klantenkring opgebouwd en een plek in de markt verworven. Hoe pak je op dit punt door? B2B-marketing helpt om de volgende stap in professionalisering te maken. Dat is je A-merkpositie verstevigen.

Innovatie

Je ziet een kans in de markt en die wil je grijpen. Als submerk binnen je organisatie, of je begint een compleet nieuwe onderneming. Met B2B-marketing leg je het fundament voor een krachtige eerste indruk van je meerwaarde. Dat is je A-merkpositie vestigen.

Winst

Als toonaangevende organisatie in jullie branche is je merk een gevestigde naam. Daar wil je alles uithalen wat erin zit. Exploiteer elke potentie die je merk te bieden heeft met B2B-marketing. Dat is het rendement van je A-merkpositie vermenigvuldigen.

Vertrouwen als rendement van B2B Marketing

Afhankelijk van het stadium waarin je organisatie zich bevindt, geven wij ons advies welk marketingonderdeel als eerste aandacht vraagt. Dat kan liggen in de samenwerking en interactie tussen de sales en marketingafdeling. Of het bepalen van focus op leads, new business of rendementsverbetering binnen je bestaande klantportfolio. 

Rendement op B2B-marketing is een terugkerend vraagstuk. Ook in onze A5tien-aanpak is meetbaarheid een onderdeel. Belangrijk hierin is een goede afstemming van wat er gemeten wordt én hoe. Return on Investment (ROI) is niet altijd uit te drukken in geld op korte termijn. Dat is acteren in de waan van de dag. Wij geven de voorkeur aan verder vooruitkijken, lange termijn in meer ambitieuze termen van duurzame klantbeleving en het creëren van vertrouwen. Die overigens wel afgemeten worden aan concrete KPI’s. Zo wordt B2B-marketing geen gebakken lucht. Dat is van je bedrijf een A-merk maken.

b2b marketing dmu a5tien

Wat is marketing voor B2B bedrijven?

Marketing gaat in onze filosofie in de eerste plaats over het snappen van je markt. Getting the market = do you get your market? Voor B2B bedrijven ontstaat hier ook direct het verschil met reguliere consumentenmarketing. Die richt zich doorgaans op één specifiek kopersprofiel, terwijl bij aankoopprocessen binnen een B2B bedrijf verschillende personen betrokken zijn. Dit is de DMU ofwel de Decision Making Unit. B2B marketing is dus in de eerste plaats heel goed begrijpen wie die verschillende beslissers rondom de aankoop van jouw product zijn en met welke voordelen van jouw product of dienst je die personen kunt overtuigen.

Wat A5tien met B2B marketing voor jouw bedrijf kan betekenen

Marketing begint bij de klant, je doelgroep. We zoeken zo exact mogelijk de aansluiting in percepties, wensen en behoeften door klantinterviews en marktonderzoek. Afhankelijk per bedrijf volgt er een compleet businessplan of volstaat het met de uitwerking van onderdelen zoals; klantprofielen (persona’s); het in kaart brengen van de klantreis; een concurrentie-onderzoek; workshops; intervisies. Het resultaat is een merkstrategie, oftewel branding. De roadmap naar de gewenste positionering van je merk als A-merk.

 

We zorgen ervoor dat alle interne belanghebbenden ook betrokken raken. Vaak betekent dit het uitlijnen van sales en marketing, zodat zij als team samen optrekken en elkaar versterken. Mensen, processen en middelen volgen de klantreis en dragen de klant naadloos over van de ene fase naar de volgende. Met interviews, werkgroepen en standup sessies geven we aandacht aan een optimale samenwerking, onderlinge pro-activiteit en communicatie vanuit het besef dat we intern allemaal elkaars klant zijn.

Een sterk merkconcept sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep én de interne organisatie. We ontwikkelen een merkidentiteit vanuit een centrale boodschap of propositie. Dit vormt de basis voor verschillende uitwerkingen zoals het ontwikkelen van een merknaam, het ontwerp van een logo of een campagne-concept. Zo zorgen we ervoor dat alle uitingen het karakter van het merk vertegenwoordigen.

Nieuw in reclame is fijn, maar niet altijd voor de interne organisatie. En voor een geslaagde uitrol van de nieuwe merkidentiteit is de hele organisatie nodig. Daarom nemen wij iedereen mee in de nieuwe mindset door uit te leggen, te betrekken en eigenaarschap te bieden. Het merk wordt van jullie; medewerkers worden merkwerkers. Via interne communicatiemiddelen, bestaande overlegstructuren, procesautomatisering en middels een feestelijke aftrap wordt het eigen personeel je eerste ambassadeur.

Dit is het moment om met het A-merk naar buiten te treden. Vanuit het merkconcept als basis, een helder profiel van de doelgroep en een betrokken interne organisatie. We ontwikkelen content in tekst en beeld over verschillende uitingen. Ook zorgen we voor online merkbaarheid door middel van de website, online marketing en social media. Afhankelijk van de campagnestrategie maken we gebruik van eigen en ingekochte mediakanalen. Alles om van jouw merk een A-merk te maken. Dat is de merkbare meerwaarde in beleving van je doelgroep.

salesfeed-b2b-marketing

Weet welke bedrijven je website real-time bezoeken. Zo kan je een belangrijke bezoeker meteen benaderen. Met SalesFeed herken je heel makkelijk de belangrijkste prospects en klanten die jouw website bezoeken. Je kunt ze dan zelf benaderen. Zo loop je geen klanten meer mis doordat ze zelf geen contact opnemen.

SalesFeed werkt nauw samen met uiteenlopende partners, waaronder A5tien. Samen ondersteunen wij B2B organisaties bij het bereiken van hun commerciële doelstellingen.

Lees hier meer over ons partnership met SalesFeed

Laagdrempelige lead-generation & conversie-optimalisatie software voor B2B bedrijven

Aan de slag met B2B marketing bij A5tien

Maak van je B2B-merk een A-merk. Creëer merkbare meerwaarde voor je doelgroep. Wij nemen je graag mee in onze A5tien-aanpak om hier gericht en gecontroleerd mee aan de slag te gaan.

Dat kan groots en meeslepend, maar wij beginnen graag klein en compact. Dit doen we met onze Challenge Workshop. In 10 uur nemen we jou en 3 of 4 collega’s mee in deze kick-start van je B2B-marketing. Van 9.00 tot 21.00 uur, volledig verzorgd op een A-locatie. Vul het contactformulier in of bel voor meer informatie 085 – 06 53 712.