B2B-Marketing gericht op
‘people’s business’

Je klant in het centrum van onze aanpak

B2B-marketing kent een heel eigen dynamiek. Hoewel de essentie van marketing gelijk blijft, namelijk het creëren van merkbare meerwaarde, zijn er extra factoren om rekening mee te houden.

Die meerwaarde moet namelijk merkbaar zijn voor je contactpersoon, maar ook voor de DMU er omheen en tot slot voor de hele account. Bovendien heeft B2B-marketing vaak te maken met een keten van wederverkopers en eindgebruikers. Ook zij zijn van invloed op het koopproces. Onze A5tien-aanpak richt zich op het gecontroleerd uitoefenen van invloed op dit totale krachtenveld.

Voor het boeken van succesvolle resultaten staat een breed aantal tactieken en instrumenten ter beschikking. Van klantprofielen tot ontwerp en campagnes. Waarvoor je kiest begint met de vraag: waar sta je als organisatie of merk?

Groei

Je bedrijf bestaat al een tijdje. Je hebt een mooie klantenkring opgebouwd en een plek in de markt verworven. Hoe pak je op dit punt door? B2B-marketing helpt om de volgende stap in professionalisering te maken. Dat is je A-merkpositie verstevigen.

Nieuw

Je ziet een kans in de markt en die wil je grijpen. Als submerk binnen je organisatie, of je begint een compleet nieuwe onderneming. Met B2B-marketing leg je het fundament voor een krachtige eerste indruk van je meerwaarde. Dat is je A-merkpositie vestigen.

Winst

Als toonaangevende organisatie in jullie branche is je merk een gevestigde naam. Daar wil je alles uithalen wat erin zit. Exploiteer elke potentie die je merk te bieden heeft met B2B-marketing. Dat is het rendement van je A-merkpositie vermenigvuldigen.

Vertrouwen als rendement van
B2B-marketing

Afhankelijk van het stadium waarin je merk zich bevindt, geven wij ons advies welk marketingonderdeel als eerste aandacht vraagt. Dat kan liggen in de samenwerking en interactie tussen de sales en marketingafdeling. Of het bepalen van focus op leads, new business of rendementsverbetering binnen je bestaande klantportfolio. 

Rendement op B2B-marketing is een terugkerend vraagstuk. Ook in onze A5tien-aanpak is meetbaarheid een onderdeel. Belangrijk hierin is een goede afstemming van wat er gemeten wordt én hoe. Return on Investment (ROI) is niet altijd uit te drukken in geld op korte termijn. Dat is acteren in de waan van de dag. Wij geven de voorkeur aan verder vooruitkijken, lange termijn in meer ambitieuze termen van duurzame klantbeleving en de hoogste vertrouwenswaarde. Die overigens wel afgemeten worden aan concrete KPI’s. Zo wordt B2B-marketing geen gebakken lucht. Dat is van je merk een A-merk maken.

Wat we per fase voor je kunnen betekenen.

Marketing begint bij de klant, je doelgroep. We zoeken zo exact mogelijk de aansluiting in percepties, wensen en behoeften door klantinterviews en marktonderzoek. Afhankelijk per bedrijf volgt er een compleet businessplan of volstaat het met de uitwerking van onderdelen zoals; klantprofielen (persona’s); het in kaart brengen van de klantreis; een concurrentie-onderzoek; workshops; intervisies. Het resultaat is een merkstrategie, oftewel branding. De roadmap naar de gewenste positionering van je merk als A-merk.

√ Kopersprofiel / persona’s op basis van interviews
√ Klantreis kaart (customer journey) DMU
√ Marktonderzoek
√ Positioneringsanalyse
√ SMART businessplan
√ Concurrentie-onderzoek
√ Workshops
√ Interventies/audits

We zorgen ervoor dat alle interne belanghebbenden ook betrokken raken. Vaak betekent dit het uitlijnen van sales en marketing, zodat zij als team samen optrekken en elkaar versterken. Mensen, processen en middelen volgen de klantreis en dragen de klant naadloos over van de ene fase naar de volgende. Met interviews, werkgroepen en standup sessies geven we aandacht aan een optimale samenwerking, onderlinge pro-activiteit en communicatie vanuit het besef dat we intern allemaal elkaars klant zijn.

√ CRM proces en tooling opzetten
√ Team up werkgroepen
√ Verwachtingsmanagement en KPI-afspraken
√ SWOT-analyse
√ Challenge Meetings
√ Ladder van betrokkenheid meetinstrument
√ Ontwikkeling product-marktcombinaties PMC’s
√ Coaching

Een sterk merkconcept sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep én de interne organisatie. We ontwikkelen een merkidentiteit vanuit een centrale boodschap of propositie. Dit vormt de basis voor verschillende uitwerkingen zoals het ontwikkelen van een merknaam, het ontwerp van een logo of een campagne-concept. Zo zorgen we ervoor dat alle uitingen het karakter van het merk vertegenwoordigen.

√ Concepting/storytelling
√ Merknaam
√ Pay-off/slogan
√ Logo-ontwerp
√ Huisstijlontwerp
√ Productie key visual(s)
√ Ontwerp stationery
√ Campagnestrategie
√ Signing ontwerp

Nieuw in reclame is fijn, maar niet altijd voor de interne organisatie. En voor een geslaagde uitrol van de nieuwe merkidentiteit is de hele organisatie nodig. Daarom nemen wij iedereen mee in de nieuwe mindset door uit te leggen, te betrekken en eigenaarschap te bieden. Het merk wordt van jullie; medewerkers worden merkwerkers. Via interne communicatiemiddelen, bestaande overlegstructuren, procesautomatisering en middels een feestelijke aftrap wordt het eigen personeel je eerste ambassadeur.

√ Kick-off (meetings)
√ Intern lanceringsprogramma
√ Cultuurprogramma
√ Marketingautomatisering

Dit is het moment om met het A-merk naar buiten te treden. Vanuit het merkconcept als basis, een helder profiel van de doelgroep en een betrokken interne organisatie. We ontwikkelen content in tekst en beeld over verschillende uitingen. Ook zorgen we voor online merkbaarheid door middel van de website, online marketing en social media. Afhankelijk van de campagnestrategie maken we gebruik van eigen en ingekochte mediakanalen. Alles om van jouw merk een A-merk te maken. Dat is de merkbare meerwaarde in beleving van je doelgroep.

√ Content Creatie
– Copy writing
– Presentaties
– Corporate magazine
– Infographics
– Video
– (e-mail)nieuwbrieven,
– Blogs schrijven en beheren,
– Produceren cases,
√ Contentplanning en distributie
√ Online merkbaarheid
– Website strategie, ontwerp UX CX, content en ontwikkeling
– Landingspaginas
– Social media contentkalender
– Website vindbaarheid en onderhoud
– Adwords betaald online adverteren
– Linkedin
– Inbound strategie
√ B2B Campagnes (online en offline 360°)
√ Productontwikkeling en lancering

Aan de slag met B2B-marketing bij A5tien

Maak van je B2B-merk een A-merk. Creëer merkbare meerwaarde voor je doelgroep. Wij nemen je graag mee in onze A5tien-aanpak om hier gericht en gecontroleerd mee aan de slag te gaan.

Dat kan groots en meeslepend, maar wij beginnen graag klein en compact. Dit doen we met onze Challenge Workshop. In 10 uur nemen we jou en 3 of 4 collega’s mee in deze kick-start van je B2B-marketing. Van 9.00 tot 21.00 uur, volledig verzorgd op een A-locatie. Vul het contactformulier in of bel voor meer informatie 085 – 06 53 712.