Merkgids

Geef je bedrijfsbeleid karakter

In een merkgids komt je hele B2B merkstrategie samen. Eén centraal basisdocument dat de kern van je merk duidelijk maakt. Een merkgids beschrijft hoe het bedrijfsbeleid vertaald moet worden naar een aantrekkelijke en onderscheidende presentatie. Het helpt je consistent jullie merkverhaal te communiceren. Een merkgids zorgt ervoor dat het zorgvuldig ontworpen merk-DNA blijft zoals het is bedoeld. Zo creëer je krachtig en effectief een professioneel beeld van je organisatie in het brein van je klant.

Woord, beeld en daad

Wat is een merkgids?

Een merkgids is meer dan een huisstijlhandboek. Uiteraard worden ook de kenmerken van de huisstijl beschreven zoals je logo, kleurgebruik en lettertypes. Maar belangrijker is het algehele beeld van je merk. Een effectieve merkgids straalt de persoonlijkheid van je bedrijf uit. 

Daarom begint een merkgids ook met een beschrijving van jullie merkidentiteit. In basis is dat de merkessentie; je missie, visie en kernwaarden. Ook beschrijft het jullie merkverhaal, waar jullie nu staan als bedrijf, waar je op af koerst en de historie. Allemaal bedoeld om als klant, of als medewerker of prospect een gevoel en vertrouwen te krijgen bij jullie organisatie.

Bovendien bieden deze teksten houvast voor medewerkers om marketingmateriaal te maken of als hapklare teksten voor commerciële voorstellen.

Naast dat een merkgids je merk een stem en een gezicht geeft, gaat een merkgids over de manier waarop je wil dat klanten je ervaren. Meer nog dan in woord en beeld komt dit terug in hoe je je als organisatie gedraagt. Wat je als organisatie wel en niet doet, draagt bij aan de beleving van jullie merkkarakter. Ben je innovatief of juist ambachtelijk? Is je benadering persoonlijk of wil je meer als autoriteit ervaren worden? Het geeft handvatten om op de 8 verschillende belevingsgebieden van je merkstrategie passende activiteiten te realiseren. Daarmee koppel je merkidentiteit aan merkactivatie.

Werkdocument

Hoe ziet een merkgids eruit?

Een merkgids is vooral een werkdocument ter inspiratie voor iedereen in je organisatie. Het lezen geeft nieuwe medewerkers een stevig basisbegrip van jullie normen en waarden en hoe deze tot uiting komen. Jullie geloofsbrieven. Dat kan in de vorm van een PDF waar iedereen bij kan of die gedrukt op de koffietafel ligt. Ook kan het een speciaal ingericht deel van het intranet zijn. Grotere corporates maken soms een complete website. Ook in de keuze voor uitvoering komt al een deel van jullie merkkarakter tot uitdrukking.

Voor de merkuitstraling is de merkgids ook een ijkdocument in de manier waarop het is vormgegeven. Lijkt de uitvoering van een merktechniek (bijvoorbeeld de website of een brochure) in stijl en toon op de merkgids? Dan is het goed. Het bewaakt de rode draad van je merkverhaal. Want een gelijke uitstraling over verschillende merktechnieken, kanalen en middelen versterkt het gevoel van betrouwbaarheid bij jullie organisatie.

Ton_Oosterwijk_A5tien_B2Bmerkstrategie

Begin bij de klant

Hoe maak je een merkgids?

B2B merkstrategie begint in de overtuiging van A5tien altijd bij de klant. Door de beleving van de klant te koppelen aan de identiteit van je organisatie ontstaat een krachtige verbinding. Engagement in marketingtermen. Vanuit die verbinding groeit de voorkeur om met jullie organisatie zaken te doen. En tot slot geef ik je mijn vertrouwen door klant te worden en te blijven.
Het maken van een merkgids begint daarom bij de eerste stap in ons A5tien-model: ‘Aansluiten’ op de belevingswereld van de klant. 

Meer weten over waarom het belangrijk is voor een organisatie om een merkgids te hebben? Wij delen graag onze inspiratie. Neem contact op voor een kennismaking of plan een videoafspraak in.