Waar zet je nu je geld op in?
In lastige periodes is het alle zeilen bij. Dat geldt zeker ook voor de maakindustrie. Als directie kan je dan voor lastige, urgente keuzes komen te staan. Hoe blijf ik zorgdragen voor mijn mensen, hoe houd ik de productie op pijl, hoe zorg ik dat we blijven presteren op kwaliteit, service en betrouwbaarheid en blijft er dan onderaan de streep nog iets over?
Eén troost, je bent niet de enige én niet de eerste met deze vragen. Dus is het kijken wat we kunnen leren van andere maakbedrijven. Waar hebben zij op ingezet om bovengemiddeld succesvol te zijn?
Uit onderzoek van Panteia naar de toekomst van de maakindustrie blijkt dat de succesvolle maakbedrijven fors inzetten op
- Innovatie, design, merk
- Intellectueel eigendom
- Strategische focus
- Organizational skills
- Human capital
En dan nu de hamvraag: zijn dit vaste onderwerpen in jullie directieoverleg? Al deze onderwerpen hebben namelijk alles met marketing te maken. En uit eigen ervaring, gesteund door interviews en onderzoeken in de markt, maakt marketing in slechts 1-3% deel uit van het directieoverleg. Daar valt winst te behalen. Letterlijk!