Stop met klantenwerving en word fan van je klant

Iedere ondernemer snapt dat fans meer waard zijn dan klanten. Toch blijven veel bedrijven hangen in het werven van nieuwe klanten. Dat kost veel tijd, energie, frustratie en marketingbudget. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft. Het vraagt wél een pro-actieve houding die veel verder gaat dan je waarschijnlijk tot nu toe gedaan hebt.

Deze blog later lezen of bewaren als PDF? Vul je mailadres in en we sturen een mail met link en PDF-bestand.

Als B2B-marketingbureau krijgen we vaak de vraag om te helpen met het werven van nieuwe klanten. Sales funnels worden opgezet, call to actions bedacht en conversiedoelstellingen nagestreefd. En dan? Blijkt het resultaat van deze vorm klantenwerving tegen te vallen. Zijn leads niet sales ready. Blijft conversie onder de maat. Zit de markt niet op je te wachten. Genoeg verklaringen waarom het allemaal niet lukt, maar we slaan één cruciale wetmatigheid over: wederkerigheid.

 

Je zit op een goudmijn

Even een basisprincipe. 80% van je omzet komt uit 20% van je klanten. In sommige gevallen zien we dat zelfs dat slechts één klant goed is voor die 80%. Een klantpiramide brengt dit mooi in kaart. Een groot deel van je omzet bij een handje vol klanten is niet alleen een enorm bedrijfsstrategisch risico, het is ook nog eens ontzettend zonde van de andere 80% van je klanten. Die zijn na veel acquisitiepijn en -moeite klant bij je geworden. En nu? Het is een goudmijn aan onbeantwoorde klantvragen, behoeftes en uitdagingen waar jij bij kunt helpen. Daar komt jouw pro-activiteit en de wet van wederkerigheid kijken.

"...een goudmijn aan onbeantwoorde klantvragen, behoeftes en uitdagingen waar jij bij kunt helpen."

Laat het ze voelen

Artiesten met een grote fanschare weten op een perfecte manier sympathie te verwerven. Enerzijds door authentiek te blijven, maar ook door zelf fan te zijn van hun fans. Een handtekening op een shirt. Een selfie. Aandacht. Het appelleert aan een basisbehoefte die we als mens allemaal hebben: gezien en begrepen voelen. Door je klanten die ervaring te geven, raak je een gevoelige snaar die impact maakt. Je bent dan niet bezig met klantenwerving, met sales funnels of conversie maar, je helpt je klant door je pro-actief en geïnteresseerd op te stellen. Als gevolg creëer je ook nog eens duurzame meerwaarde voor je organisatie.

 

Klantenwerving hoeft niet zo ingewikkeld te zijn

Je klant zien en begrijpen gaat uiteraard niet vanzelf. Je kunt het ook niet automatiseren. Het kost je tijd en energie, maar levert direct empathie én groei! Groei in de zin van relatie met je klant. Groei in je aansluiting met de markt. Groei in de positieve ervaring die klanten bij jouw organisatie ervaren. In onze A5tien methode is de eerste stap het zoeken van aansluiting. Het daadwerkelijk leren kennen van wat jouw klanten beweegt. Meer weten over onze aanpak? Neem contact op.