Forever Young. Het streven naar onsterfelijkheid, naar continuïteit voor je onderneming vereist jong te blijven. Jong blijven doe je door niet vast te houden aan het oude, maar het oude te vervangen voor iets nieuws. Niet voor niets is innovatie één van de krachtigste bedrijfsinstrumenten om relevant en actueel te blijven. Om überhaupt een toekomstperspectief te hebben als organisatie.
Echter, sommige markten lijken hopeloos traditioneel en onbeweeglijk. Nu zegt dat nog niets, want wanneer is iets dusdanig oud dat het vervangen moet worden voor iets nieuws? Daar zegt Socrates niets over. In IT is een product op de dag van zijn geboorte al verouderd. In andere branches gaat er misschien 100 jaar overheen. Wat is wijsheid?
Misschien dat juist deze wijsheid de sleutel is naar de onsterfelijkheid van je bedrijf. Dat je vooral continu je wijsheid vernieuwt, verjongt. Oude wijsheden vaarwel zegt – vergeet – en nieuwe kennis daarvoor in de plaats brengt. Hoe je dat doet? Socrates wijst op de scheppende kracht van bezinning. Mooier kan ik dit artikel niet afsluiten.