Zullen we samenwerken? Zo vind je jouw ideale businesspartner

Wil je groeien? Dan zul je moeten samenwerken. Dat is best eng, want veel samenwerkingen mislukken. Dus hoe vind je jouw ideale businesspartner? Het succes van een geslaagde samenwerking ligt in een stevige basis van wederzijds respect en gelijkwaardigheid. Logisch misschien, maar toch lijken veel samenwerkingen meer op een uitbesteding van werkzaamheden in plaats van het nastreven van een gezamenlijk doel. Juist vanuit een B2B-samenwerking kunnen succesvolle nieuwe businessconcepten ontstaan.

Schoolvoorbeelden van succesvolle samenwerkingen in B2C zijn er legio. Voorbeelden van B2B samenwerkingen zijn ogenschijnlijk moeilijker te vinden. Echter, achter veel B2C schoolvoorbeelden schuilt een B2B strategische partnership. Waar organisaties elkaar vinden in een gezamenlijk doel, ontstaat ruimte voor creatieve businesscases. Twee elementen springen eruit: gezamenlijk doel en ruimte.

 

Doel

Werken aan een gezamenlijk doel zegt iets over een langetermijnvisie. En daarmee ook over een langetermijnrelatie. In een goede relatie vul je elkaar aan en maak je dankbaar gebruik van elkaars expertise. Dankbaarheid is in deze wederkerig. Het geeft beide partijen de gelegenheid om te groeien. Je investeert beiden om tot het doel te komen. Dat lukt dus niet met tweederangs partijen of als één van de partijen voor een dubbeltje op de eerst rij wil zitten. Ben je op zoek naar de ideale businesspartner, zoek dan naar een gelijkwaardige samenwerking waarin niet de financiën, maar de interactie centraal staat. Dat brengt ons bij het tweede element van een succesvolle samenwerking: ruimte.

 

Ruimte

Volgens René Savelberg in zijn boek ‘Het geheim van groeikracht’, zorgt interactie voor out-of-the-box denken. Die stelling kunnen wij vanuit onze persoonlijke ervaring volmondig beamen. De mooiste projecten die wij gedaan hebben, zijn ontstaan vanuit de ruimte voor interactie. Ruimte – oftewel creatieve vrijheid – die je samen zoekt om tot verrassende, onverwachte ideeën te komen. Die vrijheid betekent tegelijk ook een verantwoordelijkheid naar elkaar. Je bent niet alleen met je eigen belang bezig, maar ook met het belang van je samenwerkingspartner. Wees daarom altijd rationeel en duidelijk over de rolverdeling, gericht op het gezamenlijk belang.

 

Vragen

Wil je groeien? Begin dan met vragen. Geen invulvragen, maar verkenningsvragen. ‘Mag ik een uurtje van je tijd? Wat is jou mening over…? Hoe zie jij…? Zullen we samenwerken?’ Door deze vragen schep je ruimte voor een open dialoog. Ruimte om misschien wel een gezamenlijk doel te formuleren. Het geeft je nieuwe, onverwachte inzichten die zo maar eens kunnen leiden tot een bloeiende interactie met je nieuwe businesspartner. Het is de eerste stap naar een succesvolle B2B samenwerking.

 

Benieuwd wat A5tien daarin voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op voor een eerste kennismaking en laat je inspireren door onze cases voor o.a. de maakindustrie.

contact@a5tien.nl | 085 – 0653 712