Waarmee mag ik u van dienst zijn?

Wat is de beste klantervaring die je zelf hebt ervaren? Grote kans dat vriendelijkheid hét kenmerk was waardoor juist deze ervaring je is bijgebleven. In het kader van toegevoegde klantwaarde is klantvriendelijkheid - ongeacht welk product of dienst je verkoopt - iets wat je altijd kunt toevoegen om meerwaarde te creëren. Maar hoe bevorder je klantvriendelijkheid zonder te vervallen in KTO’s en reviewsystemen? Het begint bij de interactie tussen je support- en verkooporganisatie.

Het nut van meerwaarde voor je klant is helder. Tevreden klanten zijn blijvende klanten, geven meer uit, zijn bereid meer te betalen, zorgen voor een goede reputatie en zorgen voor een sterkere concurrentiepositie. Doen dus! En dat doen begint bij het verbeteren van de interactie tussen je supportorganisatie (marketing, HR, R&D, management) en de interne klant: je verkooporganisatie.

 

De verkooporganisatie is in dit geval iedereen die in direct contact staat met je klanten. Dus niet alleen sales, maar ook de service engineer, telefoniste of chauffeur. Worden zij optimaal ondersteund door de rest van de organisatie om jullie klantwaarden uit te dragen? Om net dat stapje extra te doen voor jullie klanten?

 

Boven de waan van de dag

Vaak zit de waan van de dag in de weg om die meerwaarde in klantvriendelijkheid te bieden. Te strakke planningen, deadlines en onredelijke efficiency-drift staan in de weg. Als leidinggevende is het jouw primaire taak om die drempels weg te nemen. Ze staan medewerkers in de weg om overtreffende klantervaringen neer te zetten. Inspireer je medewerkers in die waan van de dag door te laten zien waar het werkelijk om gaat. Blijf jullie kernwaarden communiceren en zorg voor continue focus op het hogere gezamenlijke doel; de ‘Why’ van je organisatie.

 

Vanuit een vaste grondhouding

Jullie ‘why’ gaat over de reden waarom de klant bij je koopt. Die koopbeslissing wordt volgens René Savelberg in zijn boek ‘Het geheim van groeikracht’ gestuurd door het product, de winkel (of wat wij noemen je merk) en de verkoper (zoals eerder gezegd, iedereen die met je klant in contact staat). Verkoop met focus op klantvriendelijkheid zorgt voor een onvergetelijke beleving. En dat hoeft echt niet via tijdrovende onderzoeken en ingewikkelde rapporten. Het is een grondhouding. Wees geïnteresseerd en hulpvaardig. Dat is de betrokkenheid die je als supportorganisatie naar de interne klant en als verkooporganisatie naar de markt nodig hebt, om te groeien naar het gezamenlijke einddoel.

 

Om je als leidinggevende te ondersteunen in het definiëren van je ‘why’, of je medewerkers mee te nemen in een grondhouding van betrokkenheid ontwikkelde A5tien de A5-aanpak. Ontdek op a5tien.nl wat dit voor jouw organisatie kan betekenen.

contact@a5tien.nl | 085 – 0653 712