De eerste verklaring waarom symboliek zo belangrijk is, ligt in de beperking van ons begrip. Of, symbolisch gezegd: je kunt niet overal je vinger achter krijgen. Dat geldt zeker ook voor merkstrategie. Niet voor niets wordt alles wat met merk en marketing te maken heeft, vaak als vaag of zweverig ervaren. Misschien zelfs dit artikel. Dan helpt het om abstracte concepten en ideeën naar symbolen om te zetten. Heel concreet met een stier in je logo of ken je de landende zwanen nog? Ze staan symbool voor kracht en kwaliteit. Het maakt zichtbaar wat we bedoelen, wat we eigenlijk willen communiceren. Symbolen raken aan onze emotie, aan onze onbewuste drijfveren die ons aanzetten tot actie. En dat is precies wat ik met merkstrategie wil bereiken, je activeren.
Take 5 is even rust. Even afstand van de waan van de dag, om vanuit een helikopterview naar je onderneming te kijken door de bril van merkstrategie. Aan de hand van 5 uitspraken van inspirerende denkers verbinden we inzichten uit verschillende disciplines aan de praktijk van B2B merkstrategie voor de Nederlandse MKB-ondernemer.