Take 5 is even rust. Even afstand van de waan van de dag, om vanuit een helikopterview naar je onderneming te kijken door de bril van merkstrategie. Aan de hand van 5 uitspraken van inspirerende denkers verbinden we inzichten uit verschillende disciplines aan de praktijk van B2B merkstrategie voor de Nederlandse MKB-ondernemer.

Over het maken van een goede eerste indruk

Het is een echte klassieker onder de boeken voor persoonlijke ontwikkeling: Dale Carnegie’s How to win Friends & Influence People uit 1936. De praktische adviezen van Carnegie zijn zo eenvoudig en logisch dat je er simpelweg niet omheen kunt. En dat zijn lessen anno 2022 nog steeds gretig aftrek vinden, zegt toch ook wel iets over de tijdloze relevantie ervan. Genoeg reden om er in 5 quotes bij stil te staan.

De quotes in deze take 5 gaan over één van de manieren om ‘leuk’ gevonden te worden. Likeability of de gunfactor. Carnegie heeft nooit kunnen voorzien hoe belangrijk social likes geworden zijn, want we doen alles voor een duimpje omhoog. Dat maakt zijn aanwijzingen actueler dan ooit. Het gaat in dit geval over de kracht van een goede eerste indruk; een merkuitstraling met een glimlach.

“…the expression one wears on one’s face is far more important than the clothes one wears on ones back.”

In merkstrategie draait het allemaal om uitstraling. Alles voor een glimlach. Maar dat mogen we niet verwarren met het oppoetsen van de buitenkant. Een aap met een gouden ring is nog steeds een aap. Een overtuigende en authentieke uitstraling is een expressie die je echte, menselijke karakter weerspiegelt. Every business is a peoples business. Daarom is het ook zo sterk om mensen af te beelden in je communicatie-uitingen. Het geeft karakter aan je organisatie. 

Je algehele (merk)uitstraling is de eerste indruk die je geeft. Onderzoekers hebben gemeten hoe lang het duurt om die indruk te vormen. Een nanoseconde. In een nanoseconde beoordelen wij iemands karakter op basis van de expressie die we op dat moment waarnemen. Dat is voor je bedrijf niet anders. Die eerste blik op je website, het zien van een post op linkedin, een advertentie in een vakblad kunnen beeldbepalend zijn voor het plaatje dat blijft hangen bij je doelgroep.

“An insincere grin? No. That doesn’t fool anybody (…) I am talking about a real smile, a smile that comes from within, the kind of smile that will bring a good price in the marketplace.”

Fake it till you make it? Volgens Carnegie onmogelijk. Je houdt niemand voor de gek. Pretenderen dat je een innovatief en modern bedrijf bent met een website uit 1988 – dat gelooft niemand. De echte expressie komt van binnenuit. In merkstrategie hebben we het dan over missie, visie, kernwaarden. De essentie van je bestaan als organisatie.

Voor veel bedrijven is dit de ‘soft’ kant van de business. We moeten toch vooral sturen en managen op resultaat? KPI’s! Omzet! Winst! Marge! Maar juist een sterk verankerde merkuitstraling creëert duurzame meerwaarde. Het doet je uitstijgen boven de competitie. Geen tijdelijk kortstondig salessucces, maar een fundamentele strategische uitgangspositie voor het aangaan en versterken van relaties.

“ The effect of a smile is powerful - even when it is unseen. Your “smile” comes through in your voice.”

Heel praktisch geeft Carnegie hier het voorbeeld van het telefoongesprek. Wanneer je die met een glimlach voert, is dat merkbaar aan de andere kant van de lijn. In termen van merkstrategie zou je kunnen spreken van de zogenaamde tone-of-voice. Het zijn de woorden die je kiest. De kleuren in je huisstijl. De setting van je foto’s of de montage van je bedrijfsvideo.

Dat geldt zowel in positieve als in negatieve zin. Verkeerde keuzes kunnen leiden tot een verkeerde indruk. Het is de synergie tussen je mentale en visuele identiteit. Dat wat je zegt te zijn en de werkelijke indruk die je achter laat. Hoe sterker die twee overeenkomen, hoe krachtiger je presentatie naar de markt.

“People rarely succeed at anything unless they have fun doing it.”

De glimlach gaat ten diepste over je grondhouding. Je attitude; hoe je in de race zit. Ik denk niet dat je succes altijd naar je hand kunt zetten zolang je er lol in hebt. Maar zonder plezier verklein je je kansen zeker weten. Je doet jezelf tekort. Je merkuitstraling neemt juist toe in kracht wanneer je er ook echt plezier in hebt. Dat begint wel met de vraag wáár je dan precies plezier in hebt. In mijn geval is dat bijvoorbeeld dit soort blogs schrijven. Iets lezen, daar geïnspireerd door raken, daarmee de verbinding maken met mijn dagelijkse praktijk en dat vervolgens met jou delen.

“Action seems to follow feeling, but really action and feeling go together; and by regulating the action, which is under the more direct control of the will, we can indirectly regulate the feeling…”

Maar wat als je het soms niet voelt? Als het er niet in lijkt te zitten. Daarvoor put Carnegie uit het werk van psycholoog en filosoof William James. Die stelt dat we indirect ons gevoel, onze ‘zin’ kunnen stimuleren door simpelweg in actie te komen. Had mijn vader toch gelijk toen hij zei: “Dan maak je maar zin.” Dat kan dus echt!

Met andere woorden. Een sterke merkuitstraling voor een verpletterende eerste indruk is simpelweg een kwestie van doen. Gewoon beginnen. Niet in één keer perfect, maar elke dag een beetje beter. En als we je als A5tien op gang mogen helpen, welkom!

Ton_Oosterwijk_A5tien_B2Bmerkstrategie

Door Ton Oosterwijk

Oprichter en merkstrateeg A5tien

In plaats van merkstrateeg had ook ‘ontdekker’ kunnen staan. Merkstrategie kent in veel opzichten nog onontdekte domeinen. Bedrijfseconomisch, communicatief, sociologisch, psychologisch, technisch. In mijn ontdekkingstochten zwerf ik door die verschillende domeinen via boeken, podcasts, videos en het liefst persoonlijke gesprekken. De inzichten die ik tijdens deze expedities opdoe deel ik in deze Take 5-artikelen. Mijn reisjournaals ter inspiratie.

Wil je meer horen over over mijn visie op merkstrategie voor B2B MKB-ondernemingen? Neem contact op en we plannen een videocall of een afspraak in.

Bron: How to win friends & influence people, Dale Carnegie, 1936