MKB-ondernemer: Ik wil graag meer weten over merkstrategie.
Ton: Leuk! Daar weet ik wel wat van. Wat wil je weten?
MKB-ondernemer: Waar hebben we het precies over, wat houdt het in? En wat kan ik ermee in mijn bedrijf?
Ton: Laten we beginnen bij je bedrijf. Vertel eens meer.
MKB-ondernemer: Mijn bedrijf is een onderdelenproducent met zo’n 40 FTE verdeeld over productie, sales en backoffice. Het bestaat inmiddels 60 jaar en ik ben de tweede generatie die het bedrijf leidt.
Ton: En wat doen jullie nu aan merkstrategie?
MKB-ondernemer: Eigenlijk niet zo veel. We hebben een paar jaar geleden de website vernieuwd. Dat heeft veel gekost. Verder staan we om de zoveel tijd op een vakbeurs en hebben we sporadisch eens geadverteerd. Maar wat dat nu precies oplevert… Ik heb eerder het idee dat het meer kost dan opbrengt.
Ton: Dat hoor ik vaker en is ook heel herkenbaar. Maar eigenlijk is wat je noemt niet direct merkstrategie. Het zijn marketinguitingen. In het meest optimale geval komen die wel voort vanuit merkstrategie. Maar in de praktijk is de verbinding tussen merkstrategie en marketing doorgaans niet zo sterk en zelden effectief. Zal ik beginnen met het verschil tussen marketing en merkstrategie?
MKB-ondernemer: Graag, ik ben benieuwd. Ik kan me er overigens wel iets bij indenken. Merkstrategie is meer iets voor consumentenproducten of bedrijven die een specifiek product op de markt brengen. Marketing gaat vooral over jezelf promoten.
Ton: Dat is inderdaad een goed eind in de richting. Er is echter wel wat meer over te zeggen. Bijvoorbeeld de plek van merkstrategie en marketing in je organisatie ten opzichte van je verkoopbeleid, personeelswerving, risicobeheersing, MVO. Ik zal proberen die verbanden en relevantie laten zien. Wat wil je nog meer weten over merkstrategie?