5x inspiratie
Bier Verpakking
In de afgelopen jaren is het aantal craft bierbrouwers enorm gegroeid. Dit heeft het smakenpalet van het bieraanbod enorm doen groeien. Die enorme diversiteit zien we ook terug in de bier verpakking. Maar waar let je op als je een bier verpakking ontwerpt? Aan de hand van vijf inspirerende voorbeelden delen we onze visie op het ontwerpen van een bierverpakking.
Bier verpakking
Bier en verpakking zijn een verhaal
Over smaak valt niet te twisten. Zeker niet wanneer je zo eigenzinnig je verhaal vertelt. En juist dat maakt zowel het bier als de verpakking zo sterk. De uitgesproken smaken worden verbeeld in uitgesproken designs. Artistiek, opvallend, gedurfd en tegelijk toch ook herkenbaar als assortiment aan elkaar en aan de brouwerij verbonden.
Bier verpakking
Van oud naar nieuw
Een re-design van een verpakking is niet iets om licht over te denken. De opgebouwde herkenbaarheid in het schap is een waardevol aspect van het verpakkingsontwerp. Door elementen uit het oude design mee te nemen in het nieuwe ontwerp, blijft de verpakking herkenbaar voor de consument.
Bron: Packaging of the world
Bier verpakking
Typografie van een Trappist
Typografie of fontgebruik is één van de design assets voor je verpakkingsontwerp. In het design van dit eerste Engelse Trappisten bier is de typografie wat het design draagt. De gekalligrafeerde letters weerspiegelen de traditie van het kloosterleven en daarmee het unieke karakter van dit bier.
Bron: Snow Donuts
Bier verpakking
Maximaal minimaal
Minimalistisch design heeft soms wat weg van moderne kunst: ‘ja, zo kan ik het ook…’ Toch zit er achter dit zeer minimalistische ontwerp een krachtige gedachte. Terug naar de essentie. Eenvoud. Herkenbare kleurcoördinatie als keuzesteun voor de consument. Deze verpakking is echter niet alleen visueel ontworpen, ook de textuur speelt mee door de embossing van het etiket. Je laat je blik niet meer los.
Bron: The Dieline
Bier verpakking
Materialen maken de fles
Een bier verpakking hoeft zich niet te beperken tot een etiket op het blik of de fles. En hoewel extra verapkkingsmaterialen doorgaans kostenverhogend werken, in de marketingmix van merkuitingen kan het een weloverwogen keuze zijn om toch uit te pakken met de verpakking. Bijvoorbeeld zoals deze special edition verpakking. De verpakking biedt zo extra ruimte om het verhaal te vertellen. Het doet denken aan de manier waarop LP covers ontworpen worden.
Bron: The Dieline
Professioneel uw Bier Verpakking ontwerpen?
Wij helpen je met het vertellen van je merkverhaal
Een verpakking is één van de meest tastbare contactmomenten tussen je doelgroep en je merk. Het ontwerp van de verpakking is een krachtige uiting van je merkbeleving. Jouw merkverhaal is dat ons uitgangspunt.