Eerste lunch rally veiligheidsmarketing leerzaam en inspirerend

Op woensdag 17 juli hielden STC KNRM en A5tien een gezamenlijke lunch rally rondom het thema veiligheid in marine en offshore. Met een select gezelschap veiligheidsmanagers werd de verbinding gezocht tussen het ideaal en de realiteit van de dagelijkse veiligheidspraktijk. Tussen veiligheid op papier en een daadwerkelijke veiligheidscultuur.

De lunch rally bestond uit een tweetal presentaties en een verdiepend gesprek onder het genot van een lunch. Kort en krachtig, gefocust op inhoud, praktijkgericht en met deelnemers vanuit gelijksoortige achtergrond qua functie en branche. Twan van Tilburg, commercieel manager van STC KNRM deelde in zijn presentatie een heldere visie op regelgeving die eerder beperkend werkt in plaats van bijdraagt aan een echt hoger veiligheidsbewustzijn. Juist door meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven, wordt iemand intrinsiek gestimuleerd om veiligheid als hoogste prioriteit te stellen. Maak de reling niet te smal, maar creëer ruimte voor zogenaamde actie-intelligentie. De vaardigheid om naar inzicht de meest verantwoorde keuze te maken.

 

Namens A5tien maakte Ton Oosterwijk de brug van regelgeving naar veiligheidsmarketing. Hierin draait het om storytelling. Door veiligheid niet te verpakken in regels maar in een (merk)verhaal, ontstaat er een diepere motivatie om bepaalde waarden te omarmen en in praktijk te brengen. Elk verhaal bestaat tenminste uit een held, een missie en een climax. Volgens A5tien betekent dit in de eerste plaats de veiligheidsboodschap aan te doen sluiten op de beleving van de organisatie en vervolgens te vertalen naar een heldenmerk. Daarna is de missie een cultuurroute van veiligheidsrituelen om die boodschap de koppelen aan gedrag. De climax bestaat uit eigenaarschap, oftewel onderdelen van het veiligheidsmerk overdragen aan verschillende collega’s van andere afdelingen in de organisatie.

 

Na de presentaties die door de deelnemers als leerzaam en inspirerend werden ervaren, ontstond een dialoog waarin pijnpunten en ervaringen gedeeld werden. Vraagstukken als draagvlak, cultuurkloven, meetbaarheid en commerciële druk passeerden de revue. Er ontstond een mooie onderlinge verbinding waarin samen gezocht werd naar praktische aanknopingspunten om ieders organisatie verder te helpen naar een ideale veiligheidscultuur.

Het succes van deze eerste lunch rally is aanleiding voor STC KNRM en A5tien voor een tweede editie. Deze vindt plaats op 11 september. Bent u geïnteresseerd? Meld u dan aan voor een uitnodiging voor deelname en wij nemen contact met u op.

Aanmelden

Meld u aan voor de volgende lunch rally door middel van onderstaand formulier. Wij nemen vervolgens contact met u op om uw aanmelding te bevestigen. Het aantal plaatsen is beperkt.

    Kies hieronder de datum van uw voorkeur:


    Hierbij meld ik mij aan voor de lunch rally van donderdag 12 december en ga ik akkoord met de kosten van €75,- ex. btw*.



    *Kosteloos afmelden kan tot 2 werkdagen voor de rally.

    .